Grupa maluszków

Grupa maluszków

GRUPA ŻÓŁTA

Od września 2018 w naszym przedszkolu powstanie GRUPA ŻÓŁTA dla dzieci poniżej 3 roku życia. Prowadzimy zapisy dzieci, które w momencie rozpoczęcia uczęszczania do przedszkola będą miały ukończone 27 miesięcy (2 lata i 3 miesiące).

Charakterystyka grupy:
Pracując od 10 lat z dziećmi w różnym wieku, obserwujemy, że te, które nie mają 3 lat potrzebują nieco innych warunków, niż „pełnoletnie przedszkolaki”. Są mniej sprawne motorycznie, bardziej „wywrotne”, mają inne potrzeby emocjonalne, jeszcze nie współpracują ze sobą, niezbędna jest bliska relacja i ciągła obecność osoby dorosłej. W ich rozwoju najważniejsza jest nauka podstawowej samodzielności, korzystania z otoczenia, poznawania świata przez zmysły, rozwijanie zdolności motorycznych i manualnych. Dzieci w tym wieku trenują komunikację, koncentrację, powoli uczą się panować nad emocjami, ale nadal jeszcze zazwyczaj są nimi targane. Spokojny czas na te wszystkie potrzeby, brak zniecierpliwienia i odpowiedni rozkład pracy – zabawy – odpoczynku, są niezwykle ważne, aby dzieci mogły rozkwitać i w kolejnym roku „pełną piersią” rozpocząć przedszkolne życie w grupie wiekowej 3-6 lat.

1) Stopniowa adaptacja dzieci
• grupa zaczyna funkcjonować od 5 dzieci, w kolejnych tygodniach stopniowo, będą dochodzić kolejne, grupa nie przekroczy liczebnie 16 dzieci
• rodzic obecny przy dziecku w pierwszych chwilach, w kolejnych dniach bardzo krótkie, godzinne rozstania
• pobyt dziecka w okresie adaptacyjnym: 1-3 godziny

 

2) Specjalnie przygotowane otoczenie
• ograniczona ilość pomocy w sali
• możliwość pracy dziecka przy stoliku/ blacie / półce, bez konieczności przenoszenia tacek z pomocami
• specjalnie dobrany materiał rozwojowy, ze szczególnym uwzględnieniem edukacji przez zmysły
• łazienka z wejściem bezpośredni o z sali, toalety i umywalki dostosowane wielkością do wzrostu najmłodszych dzieci
• ogródek w bezpośrednim otoczeniu domu

 

3) Rozkład dnia dostosowany do potrzeb i możliwości dzieci
• poranne zabawy i wydłużony czas „wejścia w pracę”
• wspólne śniadanie umożliwiające pomoc dzieciom w uczeniu się samodzielności i celebrowania posiłków
• godzinna praca własna przed południem i po południu
• drzemka około godziny 12.30
• obiad podzielony na dwa dania (zupa po powrocie z dworu, drugie danie po drzemce)
• czas na pobyt na dworze uwzględniający dłuższe ubieranie się małych dzieci
• brak sformalizowanych zajęć dodatkowych: nauczyciele, kierując się obserwacją dzieci wprowadzają elementy gimnastyczne, muzyczne, plastyczne przeplatając je z innymi aktywnościami.

 

4) Program pracy
• stopniowe, trwające cały rok wprowadzanie w montessoriański rytm pracy
• rozwijanie umiejętności poznawczych we wszystkich sferach za pomocą specjalnie przygotowanego otoczenia
• wspieranie w trudnych emocjach, pomoc w nazywaniu ich i radzeniu sobie z ich pojawianiem się
• budowanie umiejętności stopniowego odraczania reakcji, czekania, porozumiewania się z innymi, współdziałania
• cierpliwe wspieranie prób dbania o otoczenie oraz korzystania z niego
• obcowanie z materiałem dydaktycznym dostosowanym do potrzeb i możliwości młodszych dzieci, przy zachowaniu podstawowych zasad (porządku, izolacji trudności, kontroli błędu, swobodnego wyboru miejsca i czasu pracy)
• przeplatanie aktywności i dopuszczanie równoległości (jedni się bawią, inni pracują, jeszcze inni obserwują lub odpoczywają w tym samym czasie)

Zapraszamy!

 

Add Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *