Orientacyjny rozkład dnia

Warte podkreślenia jest to, że, poza porami posiłków i zajęć tematycznych, czas nie jest żelaznym wyznacznikiem działania. Wiele zależy od tego, jak w danym dniu czują się dzieci, jak bardzo są zaangażowane w swoje aktywności. Staramy się, by jak najmniej było pośpiechu, przerywania podjętych przez dzieci zajęć, rutyny i nudy. A jednocześnie ramowy plan dnia zapewnia poczucie pewnego rytmu, którego małe dzieci potrzebują.

 

7.30 – 9.00 – schodzenie się dzieci, swobodne rozmowy; jest to czas na przywitanie się z kolegami i wychowawcami, zaaklimatyzowanie się w nowym dniu, rozmowy, swobodne działania.

9.00 – 11.00 (11.30)

  • spotkanie w kręgu – “wiadomości” : na specjalny znak dzieci z wychowawcami spotykają się w kręgu i w tej sposób rozpoczyna się bardzo ważna część dnia – praca własna. Podczas “wiadomości” dzieci mogą się swobodnie wypowiadać na dowolny lub zaproponowany temat, uczą się nazywać swoje uczucia, ale także słuchać innych i czekać na swoją kolej. Może to być także moment na zastanowienie się i zaplanowanie pracy własnej, podzielenie się smutkami lub radościami. Ten punkt dnia jest bardzo lubiany i znaczšcy.
  • praca własna – bardzo ważny czas na indywidualną pracę z materiałem dydaktycznym. W tych godzinach dzieci są w stanie najdłużej skupić uwagę na celowych działaniach. Samodzielnie wybierają pomoce, w zależności od swoich zainteresowań i możliwości w danym dniu. Wychowawcy prezentują daną pomoc, jeśli dziecko sięga po nią po raz pierwszy, pomagają przy rozwiązywaniu trudniejszych zadań, pokazują kolejne stopnie trudności. Praca własna przebiega w atmosferze spokoju i skupienia, choć nie zawsze i nie przez cały czas jej trwania trwa całkowita cisza.

  • drugie śniadanie – podczas pracy własnej jest też stół przy którym każde dziecko w dogodnym dla siebie momencie może przygotować sobie posiłek, korzystając z wystawionych zdrowych produktów: pieczywo pełnoziarniste, owoce, pestki, ser, wędlina, herbata owocowa lub ziołowa. Dzieci uczą się kulturalnego i spokojnego jedzenia, sprzątania po sobie, korzystania ze sztućców i naczyń.

11.00 – 13.00 – czas na zakończenie i podsumowanie pracy własnej, wyjście na spacer lub do ogródka, zajęcia dodatkowe wg grafiku.

13.00 – ok. 13.45 – obiad, a po nim mycie zębów, sprzątanie po sobie, przygotowywanie się do odpoczynku

ok. 14.00 – ok. 14.30 odpoczynek, relaks dla wszystkich dzieci. Każde z nich ma swoją poduszkę i kocyk. Rozkładane są leżaczki lub koce – wedle uznania grupy w danym dniu. Jest to czas na wyciszenie ciała i słuchanie: bajek, czytania książek, spokojnej muzyki. Dzieci kładą się w ubrankach, zdejmują jedynie kapcie i mniej wygodne części garderoby według własnych potrzeb.

14.30 – 15.30 – spokojny “czas dla siebie”. Dzieci, które tego potrzebują, śpią. Pozostałe wybierają sobie zajęcie, często są to aktywności plastyczne, lub dalsza praca z pomocami montessoriańskimi.

15. 30 – 17.30 – zabawy swobodne i grupowe, zajęcia dodatkowe wg grafiku, w ciepłe dni zabawy w ogrodzie. W międzyczasie podwieczorek.

Czas wieczornych zabaw: jeżeli istnieje taka potrzeba, zapewniamy możliwość pozostawienia dzieci aż do godziny 19.00. Rodzice nie muszą wcześniej uprzedzać, czy i na ile dodatkowych godzin pozostawią swoje dzieci pod naszą opieką. Każdego dnia zostają wychowawcy dyżurujący – nawet, gdyby miało zostać jedno dziecko. Zajęcia w tych godzinach (od 17.30 do 19.00) są dodatkowo płatne.

Każde dziecko na stałe powinno mieć w Przedszkolu:

  • kapcie umożliwiające samodzielne założenie i zapięcie,

  • szczoteczkę do zębów, pastę i kubeczek – wszystko podpisane,

  • dwa komplety ubrań na zmianę,

  • ubranie na gimnastykę w podpisanym worku,

  • poduszeczkę – jasiek.