Grupy w naszym przedszkolu

W roku 2018/2019 w przedszkolu będą działały cztery grupy:

Grupa “Żółta” – dzieci w wieku 2 – 3 lat

Grupa “Zielona” – dzieci w wieku 3 – 6 lat

Grupa “Niebieska” – dzieci w wieku 3 – 6 lat

Grupa “Pomarańczowa” – “zerówka” (od 6 lat) >> więcej informacji

 

GRUPA ŻÓŁTA

Od września 2018 w naszym przedszkolu powstanie GRUPA ŻÓŁTA dla dzieci poniżej 3 roku życia. Prowadzimy zapisy dzieci, które w momencie rozpoczęcia uczęszczania do przedszkola będą miały ukończone 27 miesięcy (2 lata i 3 miesiące).

Charakterystyka grupy:
Pracując od 10 lat z dziećmi w różnym wieku, obserwujemy, że te, które nie mają 3 lat potrzebują nieco innych warunków, niż „pełnoletnie przedszkolaki”. Są mniej sprawne motorycznie, bardziej „wywrotne”, mają inne potrzeby emocjonalne, jeszcze nie współpracują ze sobą, niezbędna jest bliska relacja i ciągła obecność osoby dorosłej. W ich rozwoju najważniejsza jest nauka podstawowej samodzielności, korzystania z otoczenia, poznawania świata przez zmysły, rozwijanie zdolności motorycznych i manualnych. Dzieci w tym wieku trenują komunikację, koncentrację, powoli uczą się panować nad emocjami, ale nadal jeszcze zazwyczaj są nimi targane. Spokojny czas na te wszystkie potrzeby, brak zniecierpliwienia i odpowiedni rozkład pracy – zabawy – odpoczynku, są niezwykle ważne, aby dzieci mogły rozkwitać i w kolejnym roku „pełną piersią” rozpocząć przedszkolne życie w grupie wiekowej 3-6 lat.

1) Stopniowa adaptacja dzieci
• grupa zaczyna funkcjonować od 5 dzieci, w kolejnych tygodniach stopniowo, będą dochodzić kolejne, grupa nie przekroczy liczebnie 16 dzieci
• rodzic obecny przy dziecku w pierwszych chwilach, w kolejnych dniach bardzo krótkie, godzinne rozstania
• pobyt dziecka w okresie adaptacyjnym: 1-3 godziny

 

2) Specjalnie przygotowane otoczenie
• ograniczona ilość pomocy w sali
• możliwość pracy dziecka przy stoliku/ blacie / półce, bez konieczności przenoszenia tacek z pomocami
• specjalnie dobrany materiał rozwojowy, ze szczególnym uwzględnieniem edukacji przez zmysły
• łazienka z wejściem bezpośredni o z sali, toalety i umywalki dostosowane wielkością do wzrostu najmłodszych dzieci
• ogródek w bezpośrednim otoczeniu domu

 

3) Rozkład dnia dostosowany do potrzeb i możliwości dzieci

7.30 – 8.45 schodzenie się dzieci, powitania, przytulaski, polegiwania 🙂
8.45-9.45 – poranna praca własna 
9.50 – spotkanie w kręgu
10.00 – wspólne śniadanie w jadalni
10.30 – 11.50 pobyt na dworze wraz z ubieraniem/rozbieraniem  i wszystkimi organizacyjnymi sprawami
12.00 – zupa w jadalni 
12.30 – 13.50 – relaks, drzemka
14.00 – II danie w jadalni
14.30 – 15.30 – popołudniowa praca własna
16.00 – podwieczorek w jadalni
16.30 – 17.30 – czas popołudniowych zabaw w sali lub na dworze

 

4) Program pracy
• stopniowe, trwające cały rok wprowadzanie w montessoriański rytm pracy
• rozwijanie umiejętności poznawczych we wszystkich sferach za pomocą specjalnie przygotowanego otoczenia
• wspieranie w trudnych emocjach, pomoc w nazywaniu ich i radzeniu sobie z ich pojawianiem się
• budowanie umiejętności stopniowego odraczania reakcji, czekania, porozumiewania się z innymi, współdziałania
• cierpliwe wspieranie prób dbania o otoczenie oraz korzystania z niego
• obcowanie z materiałem dydaktycznym dostosowanym do potrzeb i możliwości młodszych dzieci, przy zachowaniu podstawowych zasad (porządku, izolacji trudności, kontroli błędu, swobodnego wyboru miejsca i czasu pracy)
• przeplatanie aktywności i dopuszczanie równoległości (jedni się bawią, inni pracują, jeszcze inni obserwują lub odpoczywają w tym samym czasie)

Zapraszamy!