Integracyjna podgrupa dla dzieci wysoko wrażliwych
Jeśli Twoje dziecko:
- urodziło się w roku 2019 lub 2020 (lub posiada odroczenie obowiązku szkolnego),
- gorzej funkcjonuje w przestrzeni pełnej bodźców, np. hałas, tłum czy intensywne zmiany, które powodują stres i trudności w skupieniu się,
- potrzebuje spokojnego, przewidywalnego środowiska edukacyjnego, które umożliwi mu harmonijny rozwój i dostarczy adekwatnych wyzwań,
- ma trudności z regulacją emocji, np. szybko się frustruje lub wycofuje, reaguje intensywnie na zmiany lub miewa trudności w radzeniu sobie z napięciem,
- ma trudności w nawiązywaniu kontaktów z rówieśnikami, ale przy odpowiednim wsparciu uczy się budowania relacji,
- potrzebuje więcej czasu na adaptację, stopniowe oswajanie się z nowymi sytuacjami i osobami,
…to ta grupa została stworzona właśnie z myślą o nim.
Idea
Kameralnie – z ograniczoną ilością bodźców
Dzieci wysoko wrażliwe często potrzebują więcej czasu na adaptację i przetwarzanie bodźców zewnętrznych. Nagłe zmiany, hałas czy duża liczba osób mogą powodować u nich stres, utrudniać skupienie i prowadzić do przeciążenia sensorycznego. W standardowej grupie mogą czuć się przytłoczone, co często objawia się wycofaniem, trudnościami w komunikacji, silnymi reakcjami emocjonalnymi lub problemami z koncentracją.
W naszej podgrupie dbamy o przygotowanie przewidywalnego i spokojnego otoczenia, w którym dzieci mogą rozwijać się w swoim tempie. Mniejsza społeczność pozwala na indywidualne podejście, dostosowanie planu dnia i metod pracy do unikalnych potrzeb każdego dziecka. Ważne jest również, aby dostarczać mu wyzwań, które nie będą ani za łatwe, ani za trudne. Bardzo nam zależy, aby każde z naszych dzieci doświadczało osobistych sukcesów, nie wiążących się z porównywaniem czy ocenianiem względem innych osób.
Montessori
Maria Montessori na samym początku swojej działalności pracowała z dziećmi o – powiedzielibyśmy dzisiaj – szczególnych potrzebach edukacyjnych. To dla nich tworzyła pierwsze pomoce, prowadziła obserwacje i notatki naukowe. Na bazie tych doświadczeń powstała później cała metoda.
Podstawą Metody Montessori, a tym samym naszej pracy, jest szacunek do drugiego człowieka i przyjęcie go w pełnej akceptacji takim, jakim jest tu i teraz.
Przewidywalna struktura dnia, porządek, pomoce podzielone na działy, stopniowanie trudności i jasne zasady dają poczucie bezpieczeństwa i tym samym sprzyjają spokojnemu skupieniu uwagi na wybranych aktywnościach. Otoczenie pozbawione jest nadmiaru bodźców, a nauczyciele i specjaliści skoncentrowani są w pierwszej kolejności na obserwacji, poznaniu każdego z dzieci i zbudowaniu z nim relacji.
Stałe specjalistyczne wsparcie
Nauczycielami w grupie są pedagodzy specjalni z doświadczeniem w pracy w grupach montessoriańskich, którzy są również terapeutami integracji sensorycznej oraz Trenerami Umiejętności Społecznych. Dzięki temu odpowiadamy na potrzeby dzieci nie tylko podczas organizowanych zajęć terapeutycznych, ale przede wszystkim w ciągu całego przedszkolnego dnia.
Integracja
Zakładamy, że z czasem część dzieci będzie gotowa na stopniowe wydłużenie pobytu oraz integrację z większą grupą. Jednak dla części z nich to właśnie podgrupa może przez cały okres edukacji przedszkolnej pozostać najbezpieczniejszym i najbardziej wspierającym środowiskiem. Dzieci gotowe do stopniowego dołączania do większej grupy będą mogły realizować ten proces we własnym tempie, bez presji i z pełnym poszanowaniem ich indywidualnych potrzeb.
Muzyka, ruch, tworzenie
Język sztuki jest uniwersalny. Wspólne słuchanie muzyki, poruszanie się w jej rytm, taniec, śpiew – sprawia, że czujemy się zintegrowani. Chcemy tworzyć przestrzeń i czas, aby dzieci miały możliwość doświadczania terapeutycznych właściwości sztuki: muzyki i działań kreatywnych. Wiemy, że często jest to wyjątkowy czas, w którym dziecko czuje się dobrze w swoim ciele i może wyrażać swoje emocje.
Organizacja
Podgrupa funkcjonuje w godzinach od 8:30 do 14:30 – z doświadczenia wiemy, że taki czas jest dla wielu dzieci wysoko wrażliwych optymalny. Dysponuje odrębną, starannie przygotowaną przestrzenią, znajdującą się w bezpośrednim sąsiedztwie grupy zerówkowej.
Grupa jest kameralna (od 6 do 8 dzieci), co pozwala na indywidualne podejście do każdego z nich. Dążymy do tego, aby liczba dziewczynek i chłopców w grupie była podobna.
Dzień w naszej podgrupie wygląda nieco inaczej niż w standardowej grupie – dostosowujemy go tak, by stworzyć komfortowe i przewidywalne warunki dla dzieci. Ważnym założeniem jest optymalne wykorzystanie przestrzeni oraz zapewnienie odpowiedniej równowagi między aktywnościami a odpoczynkiem.
Sala grupy jest dostosowana do potrzeb dzieci. Dział sensoryczny jest wzbogacony dodatkowymi, dopasowanymi do indywidualnych potrzeb akcesoriami (masażery, słuchawki wyciszające, szczotki, gniotki itd.). Wiemy, że tego typu pomoce na bieżąco wspierają dzieci w skupieniu, regulacji emocji i kontroli nad własnym ciałem.
Zajęcia terapeutyczne (w ramach współpracy z Kącikiem Terapii i Rozwoju „Kapibara”):
W zależności od potrzeb dziecka mogą to być m.in.:
- Trening Umiejętności Społecznych (TUS) – dla wszystkich dzieci,
- Terapia Integracji Sensorycznej (SI) – elementy dla wszystkich dzieci, w ramach codziennych zajęć,
- Logopedia,
- Zajęcia z psychologiem,
- Trening słuchowy Johansena.
Oferta
Opłata obowiązuje przez 11 miesięcy w roku. W sierpniu przedszkole jest nieczynne – opłata za ten miesiąc nie jest naliczana.
Dla dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego (spektrum autyzmu):
- 1360 zł/miesiąc – pobyt w godz. 8:30–14:30
- Wydłużenie pobytu – 250 zł za każdą dodatkową godzinę (np. 8:30–16:30 – 1860 zł)
- W ramach czesnego zapewniamy pełen zakres zajęć specjalistycznych wynikających z orzeczenia (Terapia SI, TUS, logopedia, psycholog, pedagog).
Dla dzieci z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego z innego powodu:
- Forma współpracy ustalana indywidualnie z rodzicami z uwzględnieniem zaleceń z orzeczenia.
Dla dzieci nieposiadających orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego:*
- 2360 zł/miesiąc – pobyt w godz. 8:30–14:30
- Maksymalna opłata – 3360 zł
- Indywidualne, dodatkowe zajęcia terapeutyczne (np. SI, terapia karmienia, trening słuchowy Johansena) – dostępne za dodatkową opłatą. Szczegółowy cennik: kapibara.edu.pl/cennik
*W przypadku dzieci, które nie posiadają orzeczenia, a pojawią się wskazania do diagnozy – wspieramy i kierujemy w tym procesie.
***
Dodatkowo płatne:
- opłata administracyjna (jednorazowa, przy podpisywaniu umowy) – 1600 zł
- posiłki (za dni obecne): 21,60 zł – bez podwieczorku; 24,80 zł z podwieczorkiem
- dopłata w przypadku późniejszego odebrania dziecka: 25 zł za każde rozpoczęte pół godziny
Rekrutacja
Aby jak najlepiej odpowiedzieć na potrzeby dziecka i stworzyć optymalną przestrzeń do rozwoju, proces rekrutacji składa się z następujących kroków:
- Wypełnienie ankiety wstępnej
- Rozmowa z dyrektorem przedszkola
- Spotkania z terapeutami w Kapibarze (2×50 min, koszt: 88 zł za każde spotkanie), LINK DO ZAPISÓW
- Po spotkaniach zespół określi, czy jesteśmy w stanie właściwie odpowiedzieć na potrzeby dziecka
- Potwierdzeniem chęci zapisu jest podpisanie umowy oraz wpłata opłaty administracyjnej (1600 zł)
Kontakt:
506 209 069, pustuleczki@pustuleczki.pl