Przedszkole Montessori Warszawa – Jak wygląda dzień w przedszkolu Montessori? Na czym polega praca własna dzieci? Jak to się dzieje, że przedszkolaki uczą się tak intensywnie i skutecznie, a przy tym są tak bardzo samodzielne?
Obserwacja maksymalnie skupionych dzieci to fascynujące i cudowne doświadczenie. Montessoriańskie przedszkolaki pracują bardzo intensywnie, rozwijając umiejętności, które w danym momencie najbardziej je interesują, zgodnie z tzw. fazą wrażliwą rozwoju dziecka.
Samodzielność dziecka w zakresie higieny osobistej, ubierania się, posiłków i sprzątania po sobie, a także wybór interesującego materiału dydaktycznego, są możliwe dzięki tzw. przygotowanemu otoczeniu, czyli odpowiedniej aranżacji przestrzeni i wyposażenia przedszkola.
Standardowy poranek w przedszkolu Montessori wygląda mniej więcej tak:
Podczas widocznej na filmie pracy własnej dziecka, możemy zaobserwować dwa podstawowe zjawiska, o które opiera się pedagogika Marii Montessori:
- FAZA WRAŻLIWA – to występujący u dziecka okres największego potencjału rozwojowego danej funkcji (psychicznej lub fizycznej), który umożliwia jej wykształcenie w jak najpełniejszy sposób. Aby przyswoić tę nową umiejętność, dziecko musi ją wielokrotnie powtarzać. Jednak w fazie wrażliwej przychodzi to lekko i naturalnie. Efekty wynikają z wewnętrznej potrzeby i głodu wiedzy, a nie z mozolnej pracy. Inne określenia dla fazy wrażliwej to OKRES WRAŻLIWY, OKRES SZCZEGÓLNEJ WRAŻLIWOŚCI, OKRES KRYTYCZNY lub OKNO MOŻLIWOŚCI.
- POLARYZACJA UWAGI – zjawisko to ma miejsce, kiedy podczas fazy wrażliwej dziecko głęboko koncentruje się na danej czynności. Pojawiają się wówczas wyjątkowo silne predyspozycje do opanowania danej dziedziny, zmysły są wyostrzone i w określony sposób współpracują z mózgiem. Nauka wynika z wewnętrznej potrzeby poznawczej, więc daje dziecku ogromną radość i satysfakcję.
przedszkole Montessori Warszawa
Zjawisko polaryzacji uwagi jako pierwsza odkryła Maria Montessori, więc od jej nazwiska zjawisko to nazwano „fenomenem Montessori”. Aby umożliwić polaryzację uwagi dziecka, przedszkole spełnia kilka warunków:
- Przygotowane otoczenie wyposażone w stymulujący materiał dydaktyczny
- Swobodne działanie dziecka (w zakresie wyboru materiału), zgodne z jego aktualnymi fazami wrażliwości
- Odpowiednia postawa nauczycieli, którzy pełnią funkcję obserwatorów, nie ingerując w działanie dzieci bez potrzeby
- Odpowiednia pora dnia – to z tego względu praca własna ma miejsce na początku dnia.
Dzięki przygotowanemu otoczeniu montessoriańskie przedszkolaki są samodzielne nie tylko podczas pracy własnej, ale także podczas pozostałych przedszkolnych zajęć:
- Nakładania posiłków, nalewania napojów oraz sprzątania po sobie
- Korzystania z toalety, higieny osobistej, mycia zębów
- Ubierania się
- Przygotowania do drzemki
Oczywiście w razie potrzeby dziecko zawsze może poprosić o pomoc nauczyciela, jednak tak jak w przypadku pracy własnej, nauczyciel wspiera samodzielność dziecka, ingerując w jego działania tylko na wyraźną prośbę dziecka lub w sytuacji zagrożenia jego bezpieczeństwa.
Przedszkole Montessori Warszawa
Jak wygląda plan dnia w naszym przedszkolu?
Spokojny początek dnia – schodzenie się dzieci, swobodne rozmowy; jest to czas na przywitanie się z kolegami i wychowawcami, spokojną aklimatyzację i „wejście w dzień”, możliwość pogadania, położenia się, posiedzenia, popatrzenia w okno 🙂
Spotkanie w kręgu – „wiadomości”: na specjalny znak dzieci z wychowawcami spotykają się w kręgu i w ten sposób rozpoczyna się bardzo ważna część dnia – praca własna. To okazja do przywitania się z całą grupą, prezentacji nowej pomocy lub cyklicznych „lekcji” tematycznych, np. o kosmosie, wulkanach, ciele człowieka.
Podczas „wiadomości” dzieci mogą się swobodnie wypowiadać na dowolny lub zaproponowany temat, uczą się nazywać swoje uczucia, ale także słuchać innych i czekać na swoją kolej. Może to być także moment na zastanowienie się i zaplanowanie pracy własnej, podzielenie się smutkami lub radościami. Ten punkt dnia jest bardzo lubiany i znaczący.
Praca własna – bardzo ważny czas na indywidualną pracę z materiałem dydaktycznym. W tych godzinach dzieci są w stanie najdłużej skupić uwagę na celowych działaniach. Samodzielnie wybierają pomoce, w zależności od swoich zainteresowań i możliwości w danym dniu. Wychowawcy prezentują daną pomoc, jeśli dziecko sięga po nią po raz pierwszy, pomagają przy rozwiązywaniu trudniejszych zadań, pokazują kolejne stopnie trudności. Praca własna przebiega w atmosferze spokoju i skupienia, choć nie zawsze i nie przez cały czas jej trwania trwa całkowita cisza.
przedszkole Montessori Warszawa
Drugie śniadanie – podczas pracy własnej jest też stół przy którym każde dziecko w dogodnym dla siebie momencie może przygotować sobie posiłek, korzystając z wystawionych zdrowych produktów: pieczywo pełnoziarniste, owoce, pestki, ser, wędlina, herbata owocowa lub ziołowa. Dzieci uczą się kulturalnego i spokojnego jedzenia, sprzątania po sobie, korzystania ze sztućców i naczyń.
Zakończenie i podsumowanie pracy własnej
Spacer lub wyjście do ogródka
Zajęcia dodatkowe (odbywają się w grupach w czasie, gdy reszta dzieci jest na podwórku).
Obiad, a następnie sprzątanie po sobie (odkładanie brudnych naczyń w wyznaczone miejsce), mycie zębów, przygotowywanie się do odpoczynku.
Odpoczynek, relaks – każde dziecko ma swoją poduszkę i kocyk. Jest to czas na wyciszenie ciała i słuchanie: bajek, czytania książek, spokojnej muzyki. Dzieci kładą się w ubrankach, zdejmują jedynie kapcie i mniej wygodne części garderoby według własnych potrzeb.
Spokojny „czas dla siebie” – dzieci, które tego potrzebują, śpią, a pozostałe wybierają sobie zajęcie, często są to aktywności plastyczne, lub dalsza praca z pomocami montessoriańskimi.
Zabawy swobodne i grupowe, zajęcia dodatkowe wg grafiku, w ciepłe dni zabawy w ogrodzie. W międzyczasie podwieczorek.
Zajęcia artystyczne i sportowe
W wybrane dni tygodnia w powyższy plan dnia wplatane są dodatkowe zajęcia: ceramika, zajęcia teatralne, muzyka, język angielski, ogólnorozwojowe zajęcia sportowe, aikido oraz taniec. W kolejnych postach opiszemy niektóre z nich.
Przeczytaj również:
>> Dzień w przedszkolu Montessori
>> Montessori w domu – proste zabawy dla dzieci w wieku 3-6 lat
Add Comment