Dzień w przedszkolu

Warte podkreślenia jest to, że, poza porami posiłków i zajęć tematycznych, czas nie jest żelaznym wyznacznikiem działania. Wiele zależy od tego, jak w danym dniu czują się dzieci, jak bardzo są zaangażowane w swoje aktywności. Staramy się, by jak najmniej było pośpiechu, przerywania podjętych przez dzieci zajęć, rutyny i nudy. A jednocześnie ramowy plan dnia zapewnia poczucie pewnego rytmu, którego małe dzieci potrzebują.

7.30 – 9.00 – schodzenie się dzieci, swobodne rozmowy; jest to czas na przywitanie się z kolegami i wychowawcami, zaaklimatyzowanie się w nowym dniu, rozmowy, swobodne działania.

9.00 – 13.00

  • praca własna – najważniejszy czas w przedszkolu, indywidualna praca z pomocami montessoriańskimi. W tych godzinach dzieci są w stanie najdłużej skupić uwagę na celowych działaniach. Samodzielnie wybierają pomoce, w zależności od swoich zainteresowań i możliwości w danym dniu. Wychowawcy prezentują daną pomoc, jeśli dziecko sięga po nią po raz pierwszy, pomagają przy rozwiązywaniu trudniejszych zadań, pokazują kolejne stopnie trudności. Dzieci mogą też pracować w parach lub małych grupkach. Podczas pracy własnej panuje atmosfera skupienia i działania.

  • spotkanie w kręgu – “wiadomości”: po zakończonej pracy dzieci z wychowawcami spotykają się w kręgu. Dzieci mogą się swobodnie wypowiadać na dowolny lub zaproponowany temat, uczą się nazywać swoje uczucia, ale także słuchać innych i czekać na swoją kolej. Jest to też moment na podsumowanie swojej pracy i podzielenie się smutkami lub radościami. Podczas kręgu dzieci przyswajają także nazwy dni tygodnia, daty, pory roku i zjawiska przyrodnicze związane z pogodą.

 

  • pobyt na dworze –  czas, do którego przykładamy ogromną wagę, spędzany przez dzieci w ogrodzie lub na spacerach. Podczas swobodnej zabawy na powietrzu dzieci bardzo rozwijają umiejętności społeczne, a korzystając ze sprzętów i dużej przestrzeni doskonalą dużą motorykę. Otoczenie naturalnych surowców (trawa, piasek, błoto, szyszki i wszelkie inne dary przyrody)dostarcza dzieciom bodźców, których nie da się doświadczyć w nawet najlepiej wyposażonych pomieszczeniach.

13.00 – obiad, a po nim sprzątanie po sobie, przygotowywanie się do odpoczynku

ok. 14.00 – ok. 14.30 odpoczynek, relaks dla wszystkich dzieci. Każde z nich ma swoją poduszkę i kocyk. Rozkładane są leżaczki lub koce – wedle uznania grupy w danym dniu. Jest to czas na wyciszenie ciała i słuchanie: bajek, czytania książek, spokojnej muzyki. Dzieci kładą się w ubrankach, zdejmują jedynie kapcie i mniej wygodne części garderoby według własnych potrzeb.

14.30 – 15.30 – spokojny „czas dla siebie”. Dzieci, które tego potrzebują, śpią. Pozostałe wybierają sobie zajęcie, często są to aktywności plastyczne, lub dalsza praca z pomocami montessoriańskimi.

15. 30 – 17.30 – zabawy swobodne i grupowe, zajęcia dodatkowe wg grafiku, w ciepłe dni zabawy w ogrodzie. W międzyczasie podwieczorek.

Czas wieczornych zabaw: jeżeli istnieje taka potrzeba, zapewniamy możliwość pozostawienia dzieci aż do godziny 19.00. Rodzice nie muszą wcześniej uprzedzać, czy i na ile dodatkowych godzin pozostawią swoje dzieci pod naszą opieką. Każdego dnia zostają wychowawcy dyżurujący – nawet, gdyby miało zostać jedno dziecko. Zajęcia w tych godzinach (od 17.30 do 19.00) są dodatkowo płatne.

Każde dziecko na stałe powinno mieć w Przedszkolu:

  • kapcie umożliwiające samodzielne założenie i zapięcie,

  • dwa komplety ubrań na zmianę,

  • poduszeczkę – jasiek.