Adaptacja w przedszkolu – często zadawane pytania

Adaptacja w przedszkolu – często zadawane pytania

Pobierz naszą bezpłatną broszurę poświęconą adaptacji w przedszkolu

Na czym właściwie polega proces tej osławionej adaptacji w przedszkolu?  

Adaptacja polega stopniowym wprowadzaniu dziecka w przedszkolne życie.  Podczas pierwszych dni w swojej  grupie dziecko przebywa w towarzystwie rodzica, dzięki czemu poznaje otoczenie, plan dnia i inne dzieci. Przede wszystkim jednak nawiązuje relację z nauczycielami, którzy pod nieobecność rodzica przejmą rolę opiekunów dziecka. Ciekawe aktywności proponowane dzieciom podczas adaptacji mają doprowadzić do tego, aby początkujący przedszkolak docelowo opuszczał przedszkole z poczuciem, że chce tam wrócić.  

Adaptacja to bardzo indywidualny proces, zależny od osobowościowych uwarunkowań dziecka. Dlatego też warto zdać się na sugestie nauczycieli, którzy pokierują i podpowiedzą, co należy zrobić w konkretnej sytuacji. 

Ile trwa adaptacja w przedszkolu?  

Zwykle jeden lub dwa dni adaptacji wystarczą, by poczuć się w nowym miejscu na tyle bezpiecznie, by zostać bez rodzica na kilka godzin. Okres, kiedy rodzic towarzyszy dziecku w zajęciach to pierwszy tydzień uczęszczania dziecka do przedszkola. Jeśli zauważamy, że dziecko potrzebuje jeszcze chwili, by komfortowo poczuć się w nowym miejscu, można zostawiać dziecko na krócej i stopniowo wydłużać czas jego przebywania w przedszkolu. Istotna jest też regularność – lepiej, żeby przedszkolak zostawał na krótko, ale codziennie.  

Pożegnania trudny czas – jak zrobić to dobrze?  

Zwykle nie jest to łatwy moment, zarówno dla dziecka, jak i dla opiekun. Dlatego też nauczyciele dają wystarczającą ilość  czasu na pożegnanie z rodzicem, a w przypadku trudności z rozstaniem pocieszają dzieci lub proponują im ciekawe aktywności. Bardzo istotne jest również to, by nie wychodzić bez pożegnania – to może negatywnie wpłynąć na poczucie bezpieczeństwa u dziecka. 

Jeśli pożegnanie jest pewną trudnością, warto przyjść odpowiednio wcześnie (np. 8 – 8.30), gdy jeszcze jest mniej dzieci. Nauczyciele mogą się skupić wtedy przede wszystkim na wprowadzenie dziecka w przedszkolny dzień i mogą wesprzeć proces żegnania się.

Co jest ważne podczas adaptacji?

W trakcie uczestnictwa w życiu przedszkolnym, ważne jest zachowywanie dyskrecji i umożliwienie dziecku jak największej swobody w poznawaniu nowego otoczenia. W trakcie adaptacji w przedszkolu ważne jest ze strony opiekuna:  

  • zachowanie ciszy i spokojnej obserwacji, 
  • powstrzymanie się od: zachęcania dziecka do zabaw czy kontaktów z innymi, 
  • zaczepiania, zagadywania innych dzieci 
  • rozmów z wychowawcami i innymi rodzicami, 
  • korzystania z telefonu komórkowego i innych urządzeń. 

Dzięki temu dzieci mają szansę poczuć się tak, jak będzie to wyglądało docelowo – czyli bez towarzystwa rodzica. W dodatku umożliwia to nauczycielom oraz innym dzieciom funkcjonowanie bez dodatkowych zakłócaczy.  

Jakie mogą być trudności podczas adaptacji w przedszkolu? 

Ten moment w życiu przedszkolaka jest niewątpliwie dla niego duża zmianą. Warto przygotować się na to, że w pierwszych dniach może być nawet trudniej, niż gdy dziecko przebywało w domu. Na początku maluch może niechętnie przychodzić do przedszkola, a w domu potrzebować więcej bliskości i uwagi niż zazwyczaj. To wszystko naturalne etapy, które po prostu trzeba przeczekać. Warto pamiętać, że wszystkie te trudności są przejściowe i miną szybciej, jeśli adaptacja będzie przebiegała łagodnie i zgodnie z tempem dziecka.  

Niekiedy bywa też tak, że proces adaptacji jawi się jako zakończony, dziecko od dłuższego czasu chodzi do przedszkola bez problemów, po czym pojawia się tzw. odroczony kryzys. Nie dotyczy on wszystkich dzieci, ale może się pojawić. Warto wówczas zachować spokój, dać dziecku prawo do trudnych emocji i postępować podobnie jak na etapie adaptacji.  

Jak rozmawiać z dzieckiem o pobycie w przedszkolu? 

Czasami trudno jest uzyskać od dzieci informację o tym, jak przebiegł dany dzień w przedszkolu – tyle się przecież wydarzyło! Dlatego też pytanie „jak było w przedszkolu?” jest często zbyt ogólne i może wygenerować w przedszkolaku presję, więc nie odpowiada wcale bądź odpowiada zdawkowo.  

Poniżej lista przykładowych pytań, które mogą być pomocne w uzyskiwaniu bardziej konkretnych informacji:  

  1. Czy coś cię dziś najbardziej rozśmieszyło/ zachwyciło/ zdziwiło czy zaciekawiło? 
  2. Co było dziś dla Ciebie największym wyzwaniem?
  3. Co Ci się dzisiaj udało w przedszkolu?
  4. Czy jest coś, czego nie możesz się doczekać jutro w przedszkolu? 
  5. Czy nauczyłeś się dzisiaj czegoś, co ci się przyda? 
  6. Jaką książkę czytaliście dziś w przedszkolu? 

Pobierz naszą bezpłatną broszurę poświęconą adaptacji w przedszkolu

 

adaptacja w przedszkolu

adaptacja w przedszkolu

adaptacja w przedszkolu

Przeczytaj również:

>> Dzień w przedszkolu Montessori

>> Montessori w domu – proste zabawy dla dzieci w wieku 3-6 lat

>> Odwiedź nasz INSTAGRAM

Add Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *