Zajęcia teatralne dla przedszkolaków – dziecko w roli twórcy, a nie odtwórcy

Zajęcia teatralne dla przedszkolaków – dziecko w roli twórcy, a nie odtwórcy

Dzieci mają naturalną potrzebę wyrażania siebie: ciałem, głosem, śmiechem, ruchem, kredką i pędzlem – każdym narzędziem dostępnym w danej chwili. Jeszcze pełniejszą realizację tej potrzeby umożliwiają warsztaty teatralne. Zajęcia prowadzone w naszym przedszkolu to często pierwszy kontakt z tego rodzaju sztuką, furtka do świata teatru. Śmiały krok w świat wyobraźni, pierwsze doświadczenia w roli aktora, nauka poprzez zabawę oraz mnóstwo pozytywnych emocji.

Zajęcia teatralne prowadzi pani Zuzanna Fijewska – na co dzień aktorka teatralna grająca na deskach Teatru Dramatycznego i Och-Teatru w Warszawie. Aktorski fach to jej rodzinna tradycja. Więcej na temat Fundacji Rodziny Fijewskich przeczytacie tutaj.

Dzięki  wyjątkowemu podejściu Pani Zuzi dzieci podczas zajęć teatralnych w naszym przedszkolu mają szansę WYSTĄPIĆ W ROLI TWÓRCY (A NIE ODTWÓRCY) – to według nas najważniejszy element pierwszego spotkania dzieci z teatrem. Zajęcia prowadzone w ten sposób inspirują dzieci do eksperymentowania i aktywizują ich nieskrępowaną twórczość. Podczas zajęć dzieci mogą głośno wyrażać swoje emocje. Pierwsze skrzypce grają: wsłuchiwanie się w siebie i swobodna ekspresja.

Wspomniane wsłuchiwanie się w siebie to niezwykle ważny element życia montessoriańskiego przedszkola. W nieco spokojniejszej, stonowanej formie realizowany jest również podczas codziennych „lekcji ciszy”, o których napiszemy wkrótce.

Każde dziecko patrzy na świat i odbiera go na swój własny, unikalny sposób. Analogicznie, każde dziecko ma swój unikalny sposób ekspresji i warto stworzyć warunki, w których będzie mogło wyrazić siebie i poczuje się dobrze samo ze sobą.

Każde zajęcia zaczynają się rozgrzewką i kończą relaksem, podczas których dzieci wcielają się w szumiące drzewa, warczące samochody, przekłute balony itd. (według własnej inwencji).

 

Odgrywają również krótkie scenki, w luźnej formie, dającej przestrzeń na realizację własnych pomysłów. Ze względu na brak podziału wiekowego w naszych grupach, starsze dzieci pomagają młodszym, wspierają je podczas odtwarzania scenek, w pewnym stopniu wcielając się w rolę reżysera lub suflera 🙂

Na zajęciach dzieci poznają podstawowe pojęcia związane z teatrem: spektakl, scena, widownia, aktor, reżyser, scenografia, sufler. Dowiadują się, jak przyciągnąć i utrzymać uwagę widza. Ponadto dowiadują się, że teatr to również zespół, dzięki czemu uczą się współpracy z innymi „aktorami”.

Dzieci doświadczają empirycznie, że teatr jest świetną płaszczyzną porozumienia osób o różnych temperamentach i charakterach: odważnych i nieśmiałych, elokwentnych i milczących.

Jakie jeszcze korzyści dzieci wynoszą z warsztatów teatralnych? Tego typu zajęcia oswajają dziecko z publicznymi występami, stopniowo ośmielają. Wzmacniają pewność siebie oraz poczucie własnej wartości. Pozwalają odkryć swoje mocne i słabe strony. Umożliwiają z jednej strony poznanie siebie samego, a z drugiej poczucie ogromnej frajdy, jaką daje wyjście ze swojej codziennej roli.

Każdy rodzic czytający dziecku zna ten szeroki uśmiech, to zachwycone spojrzenie (a czasem również piski radości), kiedy podczas czytania nagle zmienia głos i wciela się w rolę maleńkiej myszki, zwalistego niedźwiedzia, albo bezzębnej staruszki. Dzieci reagują zachwytem i entuzjazmem, kiedy rodzic czy dziadek wychodzi ze swojej poważnej roli, traktuje siebie z dystansem i bawi się jak dziecko.

Zależy nam, aby zaszczepić w dzieciach teatralnego bakcyla w idealnym dla nich momencie. Ćwiczenia pamięci, koncentracji, dykcji, oddechu, interpretacji tekstu, ruchu scenicznego oraz współodpowiedzialność za perfekcyjne odtworzenie scenariusza – na to wszystko jeszcze przyjdzie czas! Na tym etapie warto przede wszystkim budować pozytywne skojarzenia z teatrem, dać dziecku przestrzeń na improwizację i wyrażenie siebie.

Konsultacja merytoryczna: Zuzanna Fijewska

Zapraszamy również do obejrzenia galerii zdjęć:

Add Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *